FÖRSOMMARVECKAN
När försommaren är här och midsommar närmar sig, är det dags för Blomveckorna Från Sverige.
Under 2-15 juni 2025 lyfter branschens Handelsträdgårdar och GardenCenters svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter, som är märkta med Från Sverige.
Det är Från Sverige, som driver projektet och involverar såväl detaljister som marknadens GardenCenter i kampanjerna. Alla återförsäljare, som önskar och vill, är välkomna att deltaga!
Det är med bransch-överglidande samarbeten, som vi får hela Sverige att blomma och alla Från Sverige-märkta produkter synliggörs såväl sommarblommor som perenner och plantskoleväxter!
Blommor, perenner och vedartade växter Från Sverige
Under veckorna 23 och 24 kommer Från Sverige-märkta blommor, perenner och vedartade växter från Sveriges odlare att synas extra mycket i butiker runt om i vårt land.
Vilka produkter som lyfts fram kan variera i olika delar av Sverige beroende på tillgång och den butik du besöker.
Blomveckorna Från Sverige förlänger säsongen
Målet med Blomveckorna Från Sverige är att fokusera på svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter.
Det blir en extra push för att förlänga planteringssäsongen och visa konsumenterna på den stora bredden och det storslagna utbudet.
Så här förbereder du som är återförsäljare dig inför kampanjen
På Från Sveriges hemsida kan du läsa mer om vilka förberedelser du kan göra, för att din kampanjsatsning skall lyckas - klicka här!
Beställ butiksmaterial till din verksamhet
Det finns butiksmaterial som är anpassat för Från Sveriges kriterier för odlat. Det finns både föreslagna butikspaket och enskilda enheter, som kan beställas på sidan Beställ & Ladda ned — sortera på Odlat & växter. Det finns också enheter att ladda ned som pdf för utskrift och, allt eftersom vi närmar oss tidpunkten, även mer digitalt material för sociala medier, webb och andra digitala kanaler.
Beställ ditt butiksmaterial - klicka här!
Höstveckor tillsammans med Från Sverige-märkta produkter
Nära 900 butiker kommer vara uppskyltade med Från Sveriges butiksmaterial och cirka 30 företag skyltar upp extra kring sina varor. Från Sverige skyltar bland annat upp utomhus och bjuder på spännande fakta, quiz och tävlingar och våra sociala medier kommer gå varma med aktuella ämnen och initiativ.
När vi jobbar tillsammans — märkesanvändande producenter, företag, restauranger och handel — får vi stor genomslagskraft som ökar förutsättningarna för att konsumenterna ska göra fler medvetna val av svenskproducerade produkter som är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Tydlig exponering och kommunikation fångar konsumentens uppmärksamhet inte bara under de två veckorna, utan även alla andra veckor under året. Det gagnar såväl konsumenten, produktionen, företagen som handeln i Sverige.
Så här förbereder du som är återförsäljare dig inför kampanjen
På Från Sveriges hemsida kan du läsa mer om vilka förberedelser du kan göra, för att din kampanjsatsning skall lyckas - klicka här!
Beställ ditt butiksmaterial - klicka här!
Även om filmen är från en tidigare kampanj så får du en klar bild över hur kampanjen är utformad och genomförs.